En starkare start i livet – Liberalerna i Sundsvall om förskolan
Måndag 10 november 2025
En förskola byggd på lek, språk och verkliga möten
I förskolan ska barn få leka, prata, utforska och lära sig tillsammans. Forskningen visar tydligt att miljöer med mindre skärmanvändning stärker barnens relationer, koncentration och språk.
När barn riktar uppmärksamheten mot varandra istället för mot en skärm utvecklas deras sociala förmåga. Det bygger grunden för att de senare ska kunna läsa, skriva och kommunicera med självförtroende.
En skärmfri eller skärmreducerad förskola handlar därför om att ge barnen en trygg start med riktiga möten, samtal och gemensam lek.
Mindre barngrupper skapar tryggare barn och bättre arbetsmiljö
För att ge varje barn rätt förutsättningar krävs tillräckligt små barngrupper och god personaltäthet. När grupperna är för stora påverkas både barnens trygghet och personalens arbetsmiljö. Stress och högt tempo gör det svårare för pedagogerna att hinna se varje barn.
I mindre grupper får barnen närvarande och lyhörda vuxna som möter dem där de är. Detta leder till fler samtal som stärker språket, bättre stöd i lärandet och tryggare relationer mellan barn och vuxna. En bra arbetsmiljö för pedagogerna leder också till bättre kvalitet i verksamheten.
Rätt till 30 timmar förskola i veckan för alla barn
I dag har barn i Sundsvall 15 timmar i veckan i förskolan om en förälder är arbetssökande eller föräldraledig. Liberalerna vill fördubbla den rätten till 30 timmar i veckan.
Förskolan ska vara en plats där alla barn får en rättvis start i livet, oavsett föräldrarnas arbetssituation.
Det här handlar också om familjernas vardag. En förälder med nyfött barn ska kunna få avlastning för sitt äldre barn. Den som söker jobb ska kunna gå på intervju utan att hindras av att ha små barn hemma.
Forskningen är tydlig – mer tid i förskolan stärker språket
Studier visar att barn som deltar mer i förskolans verksamhet får ett rikare ordförråd och en starkare språklig förståelse. Förskolan spelar en avgörande roll för barns kommunikation, problemlösning och samspel.
Forskning visar att barn som gått längre tid i förskolan klarar sig bättre i både språk och matematik i skolan. I Sundsvall gick 8,4 procent av eleverna ut årskurs nio utan godkänt i svenska, och 16,1 procent saknade godkänt i matematik läsåret 2024/2025. Det visar hur viktigt det är att stärka förskolan redan från början.
En förskola som ger barnen bästa möjliga start
När vi kombinerar mindre skärmar, mindre barngrupper och fler timmar i förskolan skapar vi en tryggare och mer stimulerande miljö för barnen och ger de:
- mer tid med närvarande vuxna som hinner lyssna och stötta,
- fler möjligheter att utveckla sitt språk,
- starkare relationer som bygger trygghet.
Pedagogerna får en bättre arbetsmiljö och kan använda sin kompetens där den gör mest nytta – nära barnen.
En förskola som ger barnen bästa möjliga start
Liberalerna i Sundsvall vill ge varje barn samma chans att lyckas i livet. Med mindre stress, mer tid och verkliga möten skapar vi en förskola där barnen får växa, lära och känna trygghet varje dag.