Liberalerna i Sundsvall: Så vill vi stoppa den växande skolfrånvaron
Måndag 17 november 2025
Liberalerna Sundsvall skolfrånvaro – så vill vi vända utvecklingen
Liberalerna i Sundsvall vill stärka skolans arbete för de elever som drabbas av problematisk skolfrånvaro. Allt fler barn och unga i kommunen får svårt att klara sin skolgång. Många av dem har NPF som autism eller ADHD. Därför behöver Sundsvalls kommun ta ett större ansvar och erbjuda stöd som fungerar i vardagen.
Problematisk skolfrånvaro växer i Sundsvall
Skolfrånvaron ökar i hela Sverige, och samma utveckling syns tydligt här i Sundsvall. Problematisk skolfrånvaro, ibland kallad hemmasittande, gör att många elever tappar kontakten med både skolan och sina vänner. Det ökar dessutom risken för psykisk ohälsa och ett framtida utanförskap.
NPF och skolfrånvaro hänger nära samman
Habiliteringen visar att tre av fyra elever med hög frånvaro har en NPF-diagnos. Dessa elever behöver ofta anpassade lärmiljöer, flexibla upplägg och tydligt stöd. Skolverket beskriver samma samband. Samtidigt saknar många skolor både kunskap och resurser. Det gör att eleverna får kämpa i stället för att få hjälp. När stödet brister drar sig många längre bort från klassrummet, trots att de ofta vill lyckas i skolan.
Sundsvall behöver bättre stöd och tydligare lösningar
För att bryta skolfrånvaron krävs tydliga och genomtänkta insatser. Sundsvall behöver flexibla undervisningsformer, digitala alternativ och lärmiljöer som fungerar för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Dessutom behöver personalen rätt utbildning för att kunna hjälpa elever som har NPF. Annars fortsätter problemen.
Om kommunen väntar riskerar fler elever att tappa greppet om sin framtid. Det leder senare till ökade kostnader för socialtjänst, arbetsmarknad och hälso- och sjukvård. Därför måste insatserna komma på plats nu.
Det här vill Liberalerna i Sundsvall
Liberalerna i Sundsvall vill utveckla och stärka de särskilda undervisningsinsatser som riktar sig till elever med problematisk skolfrånvaro. Vi vill att kommunen erbjuder flexibla undervisningsformer och digitala lösningar som gör det lättare för elever med hög frånvaro att fullfölja sina studier. Samtidigt vill vi skapa fler anpassade lärmiljöer för elever med NPF.
Dessutom måste kompetensutvecklingen prioriteras. Lärare och elevhälsopersonal behöver mer kunskap om NPF, alternativa arbetssätt och effektiva metoder som hjälper elever tillbaka till skolan. Kommunen behöver också följa upp och utvärdera insatserna regelbundet. På så sätt kan vi se vilka metoder som fungerar och säkerställa att satsningarna verkligen ger resultat.
Med dessa åtgärder vill Liberalerna i Sundsvall ge fler elever en fungerande skolgång, tryggare framtidsutsikter och en skola där varje barn får möjlighet att lyckas.