Vi sätter skolan först!

I skolan ska varje elev ges möjlighet att nå sin fulla potential. Idag hamnar mycket fokus på de elever som har svårigheter att nå målen, och de som ligger längre fram får inte rätt utmaningar. Detta måste förändras! Lärarna är skolans viktigaste resurs. Deras arbetsmiljö är viktig. Vi vill förbättra deras förutsättningar att fokusera på sin huvuduppgift; att bedriva undervisning i klassrummet.

Barnen är vår framtid. Varenda elev ska ges möjlighet att lyckas. Att hjälpa elever att klara skolan är den bästa förebyggande åtgärd vi har. Genom att lämna skolan med godkända resultat är chansen större att kunna få ett jobb och trygga sin framtid.

Vi sätter skolan först

Sundsvalls skolor behöver få bättre förutsättningar att klara sitt uppdrag och därför vill vi att de särskilda undervisningsgrupperna för elever med svår NPF-problematik återinförs. Vi vill också inrätta sociala team på alla skolor för att avlasta lärarna, samt utveckla elevhälsan. Ge ett lönepåslag om 5 000 kr per månad till de lärare som väljer att arbeta på de skolor som har störst svårigheter att rekrytera. Vi vill inrätta två spetsklasser, en i grundskolan och en i gymnasiet, för högpresterande elever.

Stoppa stöket i skolan

Ingen elev eller lärare ska känna sig otrygg i skolan. Det ska råda nolltolerans mot kränkningar och våld. Bygg om skolans duschar så alla elever kan duscha enskilt. Inför mobilfria lektioner på alla skolor. Skolan ska ha tydliga handlingsplaner för att kunna upptäcka alla tendenser till hedersproblematik där det också ska tas fram riktlinjer för att hantera om barn försvinner.

Utveckla förskolan

Vi vill satsa på mindre barngrupper i förskolan samt att det ska finnas en blandning av större och mindre enheter. Inga fler 8-avdelningsförskolor! Satsa på svenska språket i förskolan eftersom det är där grunden läggs. På förskolor där det är stor andel barn med annat modersmål än svenska ska ett lönepåslag kunna ges för att lättare kunna rekrytera personal med rätt språkkompetens.

Satsa på lärarna

Lärarnas arbetsmiljö är viktig! Vi vet att en bra lärare är den bästa förutsättningen för att lyckas i skolan. Därför vill vi låta lärarna få vara just lärare som kan lägga sin tid på att undervisa, i klassrum där det råder arbetsro.

Inför sociala team

Att satsa på skolans sociala arbete är väldigt viktigt! Tidiga insatser i grundskolan minskar riskerna för barn och unga att hamna i hög skolfrånvaro som kan medföra kriminalitet, droganvändning, och psykisk ohälsa. Tidiga insatser kan också leda till minskad skadegörelse på skolor. Vi vill satsa på sociala team för ökad kunskap, trygghet och studiero.

Satsa på särskilda undervisningsgrupper

Särskilda undervisningsgrupper betyder mycket för elever i behov av särskilt stöd som annars riskerar att inte klara grundskolan. Vi vill att alla elever som behöver det ska få stöd i mindre, särskilda undervisningsgrupper under delar eller hela skoldagar – både för deras egen och för deras klasskompisars skull.